ورود اتوبوسراني تهران به عصر الكترونيك
طرح بليت الكترونيك كه از سالها پيش در شهرداري تهران مطرح بود، در زمان مديريت دكتر قاليباف بهصورت گسترده مورد تحقيق و مطالعه قرارگرفت. هدف اصلي از اجراي اين طرح يكپارچهسازي حملونقل عمومي در تهران بود.
جرقه اوليه اين طرح 10 سالپيش زده شد اما شهرداري وقت در تصميم خود موفق نبود. اما 4سال پيش دكتر قاليباف با اصلاح تفكر حاكم بر مديريت شهري، اين ايده را با بهرهگيري از تجربيات ساير كشورها مطرح كرد و پس از انجام مطالعات جامع آن را اجرا كرد.
امروز ما يك قدم ديگر به شهر الكترونيك نزديك شدهايم. بليت كاغذي را فراموش كنيد؛ از اين به بعد كارت بليت الكترونيك همراه شما خواهد بود!
بليتهاي كاغذي در سيستم حملونقل عمومي بهدليل روش توليد، توزيع و جمعآوري دستي هزينههاي زيادي را به شهرداري و شهروندان به همراه داشت. چاپ بليتها بهصورت ماهانه و فصلي نيز اين مشكل را مضاعف كرده بود. شهروندان از بليتهايي كه در اختيار داشتند، نميتوانستند در ماههاي بعد استفاده كنند و به اين خاطر متضرر ميشدند؛ از طرفي بيش از نيمي از مبالغي كه شهروندان بهعنوان هزينه بليتهاي كاغذي پرداخت ميكردند صرف هزينههاي توليد، توزيع و جمعآوري آن ميشد.
استفاده از بليت الكترونيكي باعث كاهش هزينههاي شهروندان و شهرداري ميشود و به سهولت قابل استفاده است. وقتي سيستم حملونقل عمومي با پول سروكار داشته باشد، فاقد انسجام و يكپارچگي است. يك كارت بليت الكترونيك ميتواند در همه جنبههاي حملونقل عمومي مورد استفاده قرار بگيرد.
برنامه بلندمدت شهرداري، استفاده از اين شيوه براي تمام سيستم حملونقل عمومي و در بعد كلانتر براي تمام خدمات شهرداري است.
بليت الكترونيك و مديريت ترافيك
بهدست آوردن اطلاعات آماري دقيق از بارترافيكي شهر از مهمترين مزاياي اين طرح است. آمارها، ديگر به روش دستي و تقريبي گرفته نميشوند. بليت الكترونيكي اين امكان را به كارشناسان ترافيك ميدهد كه مدل حركتي و ترافيكي شهروندان را در ساعات اوج ترافيك تهيه كنند. از سوي ديگر تخمين بار ترافيكي و نوع خدماترساني به مناطق پرترافيك در ساعات اوج سفر، راحتتر انجام ميشود.
كارت شهروندي به جاي بليت
استفاده از بليت الكترونيك در خطوط اتوبوسراني شايد در نگاه اول سخت بهنظر برسد. فرهنگسازي براي مسافريني كه سالهاست از بليت كاغذي استفاده ميكنند. ابتدا تصور بر اين بود كه پذيرش بليت الكترونيك در خطوط اتوبوسراني توسط شهروندان متفاوت از مترو و سختتر است زيرا در كل، مترو نظام حملونقلي جديدي بود. اما آمار فروش كارت بليتهاي الكترونيك نشان از استقبال خوب مردم دارد. مردم ما نشان دادهاند كه به سرعت با تكنولوژي جديد آشنا ميشوند و درصورتي كه سيستمهاي جديد برايشان مفيد باشد به راحتي از آن استفاده ميكنند. طرح استفاده از بليت الكترونيك، متناسب با نيازهاي شهروندان طراحي و اجرا شده و همين مسئله، نقطه قوت آن است.
تبديل كارت بليت الكترونيك به كارت شهروندي از ديگر مزاياي اين طرح است كه در برنامهريزي بلندمدت شهرداري تهران است. قرار است شهروندان در آينده نزديك، با استفاده از اين كارت از تمامي خدمات شهري مانند خدمات سينماها، فرهنگسراها و... استفاده كنند.
استقبال اتوبوسهاي ريالي
هيچ مقاومتي وجود ندارد. اتوبوسهاي بخش خصوصي نيز از اين طرح به خوبي استقبال كردهاند. در حالي كه اتوبوسهاي بليتي مدتي است شروع به استفاده از دستگاههاي كارتخوان كردهاند اتوبوسهاي بخش خصوصي هنوز به شيوه سنتي، دستي وجه بليت را از مسافرين دريافت ميكنند. اين اتفاق باعث بهوجود آمدن شائبهاي مبني بر اينكه اتوبوسهاي بخش خصوصي تمايلي به استفاده از اين دستگاهها ندارد شده بود. اين در حالي است كه بزرگترين مشكل مسافرين اتوبوسهاي ريالي، اتلاف وقت در زمان پرداخت كرايههاست. اما به گفته مسئولين، اتوبوسهاي اين بخش نيز در كمتر از يك ماه آينده شروع به استفاده از اين سيستم ميكنند.
در حال حاضر، تمام اتوبوسهاي بليتي و اكثر اتوبوسهاي بخش خصوصي به سيستم بليت الكترونيك مجهز شدهاند. اكبر عربي، معاون بهرهبرداري شركت واحد اتوبوسراني تهران و حومه در مورد تجهيز باقيمانده اتوبوسهاي بخش خصوصي به دستگاه كارتخوان ميگويد: 950 دستگاه اتوبوس باقيمانده بخش خصوصي از 2700 دستگاه اتوبوس هنوز به اين سيستم مجهز نشدهاند. از آنجايي كه اين دستگاهها از كشور ديگري وارد ميشوند ما منتظريم دستگاهها به دست پيمانكار برسد و اتوبوسهاي باقيمانده نيز تجهيز شوند. طبق پيشبيني ما تا كمتر از يك ماه آينده، تمام اتوبوسهاي بخش خصوصي به اين دستگاهها مجهز ميشوند.
به محض تجهيز تمام ناوگان اتوبوسهاي بخش خصوصي به دستگاههاي كارتخوان، استفاده از اين دستگاهها آغاز ميشود.
به گفته عربي، از آنجايي كه خطوط مختلف، مسافتهاي متفاوتي دارند نرخ بليت هر يك از اين مسيرها متفاوت است. در جلسه اخير شوراي شهر، نرخ بليت اتوبوس شهري با تأييد فرمانداري تهران 50 ريال گران شد و از اين پس بليتهاي 20توماني با قيمت 25تومان به مسافران عرضه خواهد شد.
نرخ كرايه، متناسب با مسافت
ميزان كرايه مسافران برحسب مسافت طي شده يك، دو، سه و چهار بليت تعيين شده كه از آنان اخذ خواهد شد. مسافراني كه از صفر تا 7كيلومتر را با اتوبوس بپيمايند، يك بليت 25 توماني بايد بپردازند، مسير 7 تا 12 كيلومتر 2 بليت، 12 تا 16، 3بليت و 16 كيلومتر به بالا بايد 4بليت بپردازند.
در بخش خصوصي نيز براساس مسافت خطوط نرخ كرايهها افزايش مييابد و كرايههاي مصوب بهصورت برچسب بر شيشه اتوبوسهاي خصوصي نصب ميشود تا مسافران از افزايش كرايههاي خطوط نيز آگاه شوند.
با تجهيز اتوبوسها به سيستم كارتخوان بليت الكترونيك از اين پس نرخ كرايههاي تعييني از سيستم كارتخوان كم خواهد شد.
اتوبوسهاي بخش خصوصي بعد از شروع به كار با دستگاههاي كارتخوان اين امكان را دارند كه در پايان هرروز، دريافتي خود را نقد كنند و آماري از تعداد مسافران داشته باشند. با توجه به اين امكان، براي اينكه تناقض و بينظمي در محاسبه كاركرد اتوبوسهاي بخش خصوصي بهوجود نيايد، تا قبل از تجهيز تمام اتوبوسهاي بخش خصوصي به اين سيستم، از دستگاهها استفاده نميشود.
رانندههاي اتوبوسهاي بخش خصوصي نيز همگي براي استفاده از اين دستگاهها آموزش ديدهاند.
بر خلاف برخي شايعاتي كه گفته ميشد رانندگان بخش خصوصي تمايل چنداني به استفاده از دستگاههاي كارتخوان ندارند، اتفاقا استقبال خوبي صورت گرفته و نقد شدن كاركرد در پايان هر روز و از طرفي صرفهجويي زماني، در هنگام اخذ وجه از مزاياي استفاده از اين دستگاههاست.
در 4 روز اول استفاده از سيستم كارت بليت، يعني از 14 تا پايان روز 17 فروردين تعداد 7 هزار كارت بليت اتوبوس فروخته شده است كه رقم قابل توجهي است.
بهدنبال اعلام نرخ جديد كرايه اتوبوسها توسط شوراي شهر در هفته گذشته، دستگاههاي كارتخوان اتوبوسها در روزهاي آتي با قيمتهاي جديد تنظيم ميشوند. تنظيم دستگاههاي كارتخوان 3200 دستگاه اتوبوس، حداكثر تا 2 هفته آينده به پايان ميرسد.
جمعآوري بليتهاي كاغذي اتوبوس هنوز تاريخ مشخصي ندارد و به گفته مسئولين اين كار زماني صورت ميگيرد كه اكثر شهروندان استفاده از اين كارتها را جايگزين بليت كاغذي كرده باشند.
استفاده از كارت بليت مزاياي پيدا و پنهان زيادي دارد كه بزرگترين آنها صرفهجويي در زمان است. تعداد مراجعه به باجههاي بليت فروشي كم ميشود و با خريد يك كارت، براي مدت زيادي ميتوان از آن استفاده كرد. سر و كار نداشتن با بليتهاي كاغذي باعث رعايت بيشتر بهداشت ميشود، سرعت عمل در زمان ارائه بليت بالا ميرود، علاوه بر اينها، با مشخص شدن تعداد جابهجايي و تعداد مسافران در هر خط، مديران راحتتر ميتوانند نياز به افزايش و كاهش اتوبوسها در خطهاي مختلف را تشخيص داده و اقدامات لازم را صورت دهند.
بازرس در اتوبوس
مسافرين چگونه كنترل ميشوند؟ بعد از فراگير شدن استفاده از كارت بليت در اتوبوسها، تعدادي بازرس در اتوبوسهاي شهري، بهصورت تصادفي كارت مسافرين را كنترل ميكنند. درصورتي كه مسافر از كارت استفاده نكرده و بدون بليت سوار شده باشد، بايد جريمهاي كه احتمالا 3 برابر نرخ كرايه مسير است پرداخت كند. بعد از پرداخت جريمه، مسافر متخلف رسيد نيز دريافت ميكند.اين مبلغ جريمه نسبت به آنچه در كشورهاي اروپايي اعمال ميشود بسيار ناچيز است.
عربي اميدوار است با فرهنگسازي مناسب، در كمتر از يك ماه آينده بليتهاي كاغذي جمعآوري شوند.
بليت الكترونيك هماكنون در تمام گيشههاي بليت فروشي عرضه ميشود و بهزودي بليتهاي كاغذي بهطور كامل حذف خواهند شد.همچنين علاوه بر اينكه كارتخوانهاي بليت الكترونيك در تمام ايستگاههاي خط يك اتوبوسهاي تندرو فعال هستند در خط 2 (خاوران- آزادي ) و خط 3 (علم و صنعت- خاوران) شبكه اتوبوسهاي تندرو و خط ويژه خيابان وليعصر(عج) دستگاههاي كارتخوان در داخل اتوبوسها نصب شده است.
از 10روز پيش، در تمام كيوسكهاي فروش بليت، كارت بليت الكترونيك نيز عرضه ميشود تا شهروندان بتوانند به راحتي نسبت به خريد كارت بليت اقدام كنند.
براي فصل بهار بليتهاي كاغذي جديدي به چاپ نرسيده تا بليتهاي باقي مانده استفاده شود. شهروندان ميتوانند از تمام كيوسكهاي فروش بليت كارت بليتهاي الكترونيك را خريداري كنند. درحال حاضر در اتوبوسهاي بليتي به ازاي هر سفر 20 تومان و در اتوبوسهاي ريالي نيز در هر سفر به ميزان نرخ كرايه تعيينشده از اعتبار كارتها كاسته ميشود اما با ابلاغ نرخهاي جديد اين ميزان تغيير خواهد كرد.
شهروندان براي خريد بليت الكترونيكي بايد هزار و 500تومان پرداخت كنند كه هزينه وديعه كارتها 500تومان است و هزار تومان اعتبار نيز در هر كارت براي استفاده مسافران وجود دارد.
در حال حاضر پس از اتمام اعتبار هر كارت بليت، شهروندان ميتوانند مجددا كارتها را در ايستگاههاي مترو شارژ كنند و يا كارت خود را درصورت سالم بودن به كيوسكهاي بليت فروشي تحويل داده و كارت جديدي دريافت كنند.
تسهيل خدمات رساني
مهندس حسين بيژني نيز معتقد است طرح استفاده از بليت الكترونيك در راستاي صرفه جويي در وقت شهروندان و تسهيل خدمات رساني به آنها اجرايي شده كه تمام اتوبوسهاي شهر تهران يعني حدود 7 هزار اتوبوس به اين سيستم مجهز ميشوند.
مديرعامل سازمان اتوبوسراني ميگويد: اتوبوسهاي بليتي مجموعا حدود 3 هزار دستگاه هستند. كارتخوانهاي بليت الكترونيك در خطوط تندرو نيز در ايستگاهها نصب شده كه اميدواريم مردم با استقبال از اين نوع بليتها هم در زمان خود و هم در زمان رانندگان اتوبوس صرفه جويي كنند و خدمات رساني مناسبتري در اين راستا صورت پذيرد.
شهروندان با استفاده از بليت الكترونيك همچون مترو ميتوانند از تخفيفهاي ويژهاي برخوردار شوند و همچنين برنامهريزيهايي براي اقشار آسيب پذير صورت ميگيرد تا اين گروهها از تخفيفهاي خاصي بهرهمند شوند.
منافع، بيش از سرمايه اوليه
مديرعامل شركت كنترل ترافيك شهرداري تهران نيز معتقد است اجراي اين طرح دستاوردهاي زيادي دارد. مهندس بهروز با اشاره به اينكه بليت الكترونيك اتوبوسها در خطوط مترو نيز قابل استفاده هستند ميگويد: اجراي اين طرح دستاوردهاي زيادي را بهدنبال دارد و در واقع منافعي كه با اجراي بليت الكترونيك به دست ميآيد بسيار بيشتر از سرمايهگذاري اوليه خواهد بود.حجم كارها و فعاليتهاي شهرداري به حدي زياد است كه مشاركت بخش خصوصي در پروژههاي مختلف يك ضرورت انكارناپذير است.
سرمايهگذاري بخش خصوصي در بخش سيستمهاي هوشمند و پيشرفته ميتواند سبب رشد سريع اين سيستمها شود و فاصله ما را در اين زمينهها با ساير كشورها به سرعت كاهش دهد. طرح بليت الكترونيك با مشاركت و سرمايهگذاري بخش خصوصي اجرا ميشود و تمام هزينههاي نصب و راهاندازي اين سيستم را بخش خصوصي ميپردازد. در مقابل طي 5 سال حدود 30ميليارد تومان از درآمدهاي فروش بليت به بخش خصوصي پرداخت خواهد شد.
هزينهاي كه براي اجراي سيستم بليت الكترونيك طي 5سال آن هم از محل درآمدهاي حاصل از فروش بليت پرداخت ميشود در مقابل دستاوردهاي اين طرح، ناچيز است زيرا با اجراي بليت الكترونيك علاوه بر اينكه ديگر وقت شهروندان براي خريد هر روزه بليت و دادن بليت به رانندگان و... تلف نميشود و خدمات رساني اتوبوسها با سرعت بيشتر صورت ميگيرد، هزينههاي هنگفت چاپ، توزيع و جمعآوري بليتهاي كاغذي از بين ميرود.
هوشمندسازي حملونقل شهري
اما سيد علي لطفيزاده معتقد است نبود اطلاعات دقيق در حوزه حملونقل شهري باعث تاخير در اجرايي شدن اين طرح شد. او در اين باره ميگويد: در سال 85 قانون توسعه حملونقل ريلي تصويب شد و قرار شد اجرايي شود اما فقط بخشي از آن رنگ تحقق گرفت. يكي از كارهايي كه بايد به شكل جدي پيگيري ميشد، واگذاري درصدي از ناوگان حملونقل اتوبوسراني كشور به بخش خصوصي بود. آمارها نشان ميدهد كه در برخي شهرها، خصوصيسازي با قوت انجام گرفته اما در برخي نقاط كشور هم خصوصيسازي به هدف نهايي خود نرسيده است.
دبير شورايعالي ترافيك شهرداريهاي كشور معتقد است بايد وحدت رويه در شيوه اجراي طرح بليت الكترونيك در كشور وجود داشته باشد و ميگويد: روشهاي قديمي و دستي ديگر جوابگو نيست و برنامهريزيهاي كلان در حوزه حملونقل بايد به سمت هوشمندسازي حركت كند.
در برخي نقاط فقط از سيستم كارت بليت بهعنوان جايگزين بليت سنتي و كاغذي استفاده ميشود و در برخي نقاط از اين بليت كارتها بهعنوان يك پايه اطلاعاتي براي تعيين خطوط پرترافيك هم استفاده ميشود كه اين بهره برداري بايد يكسان شود و به همين منظور تهيه پروتكل اطلاعاتي ضرورت دارد.
مزاياي بليت الكترونيك
استفاده از بليت الكترونيك مزاياي بسيار زيادي براي مسافران دارد. سهولت و تسريع استفاده از آن در اتوبوس نسبت به بليت، هدر نرفتن خرده پول در باجههاي بليت فروشي به هنگام خريد، عدمنياز به خريد بليت به ازاي هربار سوار شدن به اتوبوس و سهولت حفاظت از كارت در مقايسه با بليت.
استفاده از كارت بليت به بهبود عملكرد ناوگان اتوبوسراني نيز كمك زيادي ميكند. حذف هزينه چاپ بليت، جلوگيري از جعل بليت، صرفه جويي در مصرف كاغذ، جلوگيري از سوءاستفادههاي مالي احتمالي، جلوگيري از بازگشت مجدد بليتهاي استفاده شده به بازار فروش، پرداخت بهاي خدمات بهصورت الكترونيك، بالابردن فرهنگ عمومي پرداخت الكترونيك، جلوگيري از پرداخت وجه نقد به جاي بليت و امكان نظارت كامل بر ميزان عملكرد راننده از جمله آنهاست.
افزون بر موارد ذكرشده، كاهش نيروهاي بهكارگرفتهشده در قسمت فروش بليت، امكان دريافت آمار كل جابهجايي مسافر در طول شبانهروز توسط كل ناوگان اتوبوسراني، امكان دريافت آمار كل جابهجايي هر اتوبوس در بازه زماني مشخص و سرعتدهي به فرايند جمعآوري درآمد مربوط به اتوبوسراني از ديگر فوايد اين طرح است.
علاوه بر اين ايجاد و زمينهسازي فرهنگي استفاده عمومي از كارتهاي هوشمند در ارائه خدمات شهري و سرويسهاي الكترونيكي، توسعه خدمات كارت هوشمند در ساير موارد و سرويسهاي شهري، برخورداري از خدمات فناوري اطلاعات و ارتباطات در كشور، برخورداري از توجه مديران كشور براي توسعهمندي و گسترش شهري مبتني بر خدمات پيشرفته، تأكيد بر محوريت شهرداري در ايجاد بيشترين و گستردهترين سهم تأثير پذيري كاربردي شدن فناوري اطلاعات و ارتباطات، برخورداري از بستر توزيع بيش از نيم ميليون كارت قابل ايجاد بهعنوان كارت بليت الكترونيكي در توسعه خدمات با استفاده از كارتهاي هوشمند نظير كارت خريد، كارت سوخت، كارت ارزاق عمومي و كارت يارانه از ديگر مزايايي است كه نميتوان از اهميت آنها غافل شد.
با دقت بيشتر متوجه ميشويم كه قابليت ايجاد زير ساخت ارتباطاتي شهري توسط طرح مشاركت با شهرداري و برخورداري از بزرگترين شبكه انتقال و دسترسي اختصاصي شهري، بسط فرهنگ الكترونيكي جامعه، امكان تعريف كرايه براساس مسير ونيز تعداد ايستگاههاي عبوري، امكان تعريف كرايه براساس روزهاي هفته و مناسبتهاي ويژه از محاسن ديگر كارت بليت الكترونيكي است.
امكان اتصال شبكه با سيستم بانكي و شارژ اعتبار، امكان تغيير سريع تعرفهها، پرداخت هزينه اوليه كارت توسط خود شهروندان، آگاهي از درآمد دقيق هر وسيله نقليه در هر مسير و هر ايستگاه، جلوگيري از تخلفات احتمالي رانندگان و امكان پيگيري سريع، به دست آوردن منحنيهاي ترافيكي و برنامهريزي سرويسها، امكان استفاده بهعنوان كارت چندمنظوره در ديگر خدمات شهري همانند پاركومتر، پاركينگ و...، آمار ترافيكي به ازاي هر ايستگاه، كشف اتوماتيك تقلب احتمالي، آگاهي سمعي و بصري از صحت پرداخت شهروند، محاسبه در آمد هر پيمانكار و حق السهم او و شهرداري، امكان مونيتورينگ آنلاين تمامي اتوبوسها و تاكسيها در مركز يا مراكز كنترل، امكان اعلام پيام در تمامي ايستگاهها و داخل اتوبوسها به شهروندان شامل مدت زمان رسيدن اتوبوس بعدي، تعداد مسافر در اتوبوس بعدي، امكان استفاده تبليغاتي از نمايشگرهاي مصوبه در ايستگاهها و اتوبوسها بين پيامهاي ترافيكي از ديگر محاسن الكترونيكي شدن بليت اتوبوس است.
مديران اتوبوسراني ميگويند، طرح كارت بليت تا اين جايكار موفقيتآميز بوده و حتما مسافران هم از اين موضوع كه براي تهيه بليت بهدنبال پول خرد نباشند، حتما رضايت دارند، چون هم كار آنها سريعتر راه ميافتد و هم اينكه سرعت جابهجايي بالا ميرود. طرح كارت بليت را نهتنها بايد گامي بلند براي شركت واحد دانست، بلكه بايد آن را بهنوعي عبور از سنت و ورود به مبحث مدرنيته براي شبكه حملونقل عمومي به حساب آورد.
حالا بعد از ورود سيستم اتوبوسهاي تندرو يا همان بي.آر.تي به خيابانهاي پايتخت، طرح استفاده از كارتبليت نيز دستاوردي بزرگ به شمار ميرود.
بليت الكترونيك، ابزار تحقق شهر الكترونيك
بليت الكترونيك از مهمترين، كارآمدترين و متداولترين ابزارهاي الكترونيكي و از شرايط لازم براي تحقق شهر الكترونيكي است كه ميتواند گردش پول افراد را در چرخه اقتصادي كاهش دهد. در اين صورت، هزينههاي مربوط به چاپ اسكناسهاي جديد كاهش مييابد. بليت الكترونيك امكان مديريت بر نقدينگي جاري و برنامهريزي بهمنظور ارائه سرويس برحسب نياز شهروندان را فراهم ميكند و در افزايش سرعت سرويس دهندگان مؤثر است.
شفافسازي، تكريم ارباب رجوع، افزايش رضايتمندي شهروندي، مديريت هوشمند مبتني بر تقاضا و ارائه طرحهاي تشويقي از ديگر مزاياي استفاده از بليت الكترونيكي است. علاوه بر اين، عمليات خريد و فروش با سرعت بيشتري انجام ميشود، خدمات در سطح گسترده تري قابل دسترسي خواهد بود، تخفيفهاي متفاوت به مشتري تعلق ميگيرد و از نظر اجتماعي نيز، به شخصيت شهروندي افراد احترام گذاشته ميشود.
با استفاده از اين نوع بليتها، در مدخلهاي ورودي مترو و اتوبوسها توسط دستگاه كارتخوان مخصوص كرايه مورد نظر در كمتر از يك ثانيه كسر ميشود. قابليت استفاده در پاركينگهاي عمومي، پاركبانها، كيوسكهاي روزنامهفروشي، كتابفروشيها و خردهفروشيها از ديگر مزاياي اين كارتهاست. استفاده از بليت الكترونيك باعث ميشود، بليتهاي كاغذي از دسترس شهروندان خارج شده و در مصرف كاغذ صرفهجويي شود. همچنين بهتدريج فرهنگ استفاده از بليت بهعنوان پول افزايش مييابد.
رضايت مسافران، آسايش رانندگان
گذشته از مزاياي بسياري كه بليت الكترونيك براي سيستم حمل ونقل شهري دارد، مسافران و رانندگان اتوبوسها نيز از شروع به كار اين سيستم ابراز رضايت ميكنند. مسافران معتقدند با استفاده از كارت الكترونيك ديگر وقت كمتري را صرف خريد بليت ميكنند ضمن اينكه مثل گذشته، براي جمعآوري بليت نيز وقت تلف نميشود. استفاده از كارت الكترونيك باعث بهبود تعامل مسافر و راننده نيز ميشود. چون بعضا ديده ميشد همراه نداشتن بليت، پرداخت وجه نقد به جاي بليت و... گهگاه باعث مشاجره لفظي بين راننده و مسافرين ميشد.
رانندگان اتوبوس نيز از اين اتفاق تازه در سيستم حملونقل استقبال ميكنند؛ اينكه ديگر در هر ايستگاه مجبور به توقف بيشتر براي جمعآوري بليت نيستند و بدون اينكه با تك تك مسافران در تعامل مستقيم باشند، ميتوانند روي كار اصلي خود متمركز شوند.
|