دولت و شبکه های اجتماعی

ایران - سلطانی فر: دنيا به سمت فضاي دوطرفه و ديالوگي پيش مي‌رود و تكنولوژي هم به همين سو در حركت است. دنياي تك‌گويي دولت‌ها ديگر به سر آمده و با توجه به فضاي ايجاد شده، دولت‌ها نمي‌توانند حرف مردم را نشنوند. استفاده از تكنولوژي روز دنيا از سوي دولت‌ها و در ارتباط بودن با مردم از نقاط قوتي محسوب مي‌شود كه دولت مونولوگي و تك‌گو را به دولت ديالوگي تبديل مي‌كند و دولتمردان علاوه بر سخن گفتن، حرف مردم را هم مي‌شنوند
در دولت يازدهم، وزراي دكتر روحاني اقدام به راه‌اندازي صفحات شخصي در دنياي مجازي از جمله سايت فيس‌بوك كرده‌اند كه اين اقدام واكنش‌هاي مختلفي در پي داشته است اما اين ارتباط مستقيم كه بين مردم و دولتمردان به وجود آمده، مي‌تواند جايگاه دولت را در ايران نسبت به گذشته تغيير دهد؛ اين ارتباط دوسويه مي‌تواند دولت را پاسخگوتر كند
شبكه‌هاي اجتماعي در دنياي مجازي فضايي به وجود آورده كه مردم به شكل مستقيم مي‌توانند با دولت در ارتباط باشند و پاسخ خود را از وزرا بگيرند و نظر خود را بيان كنندشكل‌گيري اين ارتباط دوسويه و ديالوگي، علاوه بر تاثيري كه در داخل كشور دارد،‌ روي ديپلماسي خارجي هم تاثيرگذار است. سفرا و سفارتخانه‌ها ديگر تنها بازيگران ديپلماسي خارجي نيستند و نقش اصلي، از آن مردم است
ورود به فضاي مجازي به‌ذاته بي‌خطر نيست و بايد آگاهانه به آن وارد شد اما دور كردن مردم از تكنولوژي و فضاي مجازي با هشدار و تهديد نمي‌تواند نتيجه‌بخش باشد و بايد در مسير بالا بردن سواد رسانه‌اي مردم گام برداريم
بهره‌برداري از رسانه‌هاي نوين و فضاي سايبري در حد يك انقلاب، زندگي مردم را دستخوش تحول مي‌كند. فيلتر كردن نمي‌تواند راه ورود به فضاي مجازي را ببندد؛ چون تعداد زياد شبكه‌هاي اجتماعي مانند فيس‌بوك و توئيتر موجب شده كه افراد در صورت دسترسي نداشتن به يكي از اين سايت‌ها، فضاي ديگري را براي تعامل‌هاي اجتماعي انتخاب كنند
با اين حال تنها شبکه های اجتماعی نمي‌توانند در ايجاد فضای دو طرفه و ديالوگي ميان دولت و مردم موثر باشند. بايد نگرش خود را تغيير دهيم. از سوی دیگر در زمینه فضای سایبری هم نیازمند تغییر نگرش هستیم

کشیدن خط تفکیک بین روابط‌عمومی و رسانه ممنوع!

عضو شورای سیاستگزاری کنفرانس حرفه‌ای‌گرایی در روابط‌عمومی با اشاره به ارتباط مستقیم روابط‌عمومی و رسانه گفت: کشیدن خط تفکیک بین روابط‌عمومی و رسانه ممنوع است

نگاه سنتی حاکم بر فضای روابط‌عمومی‌ها باعث شده است که شاهد یک رکود خسته‌کننده و فعالیت‌های کلیشه‌ای و تکراری در این حوزه باشیم، به همین دلیل باید برای از بین بردن نگاه سنتی و تغییر فضای موجود اقداماتی انجام شود.

محمد سلطانی‌فر، با تأکید بر این موضوع گفت: روابط‌عمومی‌های کشور مدت زیادی است در قالب نگاه‌های قدیمی و غیرحرفه‌ای فعالیت می‌کنند و با توجه به تغییراتی که در جامعه می‌بینیم، باید نوع و شیوه حرکت روابط‌عمومی‌ها هم تغییر کند؛ برهمین اساس تلاش شده است با برگزاری کنفرانس حرفه‌ای‌گرایی در روابط‌عمومی قدم‌هایی در این راستا برداشته شود.

عضو شورای سیاست‌گذاری کنفرانس حرفه‌ای‌گرایی در روابط‌عمومی، به دو محور اصلی کنفرانس پیش‌رو اشاره کرد و افزود: برای این کنفرانس محورهای «روابط‌عمومی و رسانه» و «روابط‌عمومی و تبلیغات» در نظر گرفته شده است تا با ارائه مقالات و سخنرانی‌های مختلفی که در کنفرانس خواهیم داشت، در فاز اول بتوانیم برای حرفه‌ای شدن فعالان روابط‌عمومی در نحوه برقراری ارتباط با دو حوزه فوق اقدام کنیم.

استاد پیشگام روابط‌عمومی الکترونیک تاکید کرد: یکی از مهم‌ترین تغییراتی که روابط‌عمومی‌ها باید خیلی سریع و با برنامه به سمت آن حرکت کنند، فراهم آوردن مجال ورود تکنولوژی‌های جدید به حوزه کاری‌شان است؛ چراکه در دنیای امروز که هر لحظه با رشد و پیشرفت فناوری‌های جدید مواجهیم، نمی‌توانیم از حضور ابزارهای نوین ارتباطی و فناوری‌های پیشرفته در فضای روابط‌عمومی‌ها جلوگیری کنیم.

دکتر سلطانی‌فر درخصوص ارتباط صحیح میان فعالان عرصه رسانه و روابط‌عمومی گفت: دیگر نمی‌توان بین روابط‌عمومی و رسانه خط تفکیک قائل شد؛ چون در دنیای فعلی رسانه همان کار روابط‌عمومی را انجام می‌دهد و روابط‌عمومی‌ها نیز همان نقش رسانه را ایفا می‌کنند. بنابراین کافیست کارگزاران و فعالان این دو حوزه به این درک برسند که چگونه می‌توانند چنین جایگاهی را برای خود متصور باشند