سلطانیفر درباره حاشیههای ثبتنام انتخابات مطرح کرد: به رسانه ایراد نگیرید
سلطانیفر درباره حاشیههای ثبتنام انتخابات مطرح کرد: به رسانه ایراد نگیرید
شفقنا رسانه– محمد سلطانیفر، عضو هیئتعلمی دانشگاه آزاد اسلامی دربارهی حواشی پیش آمده در ثبت نام انتخابات ریاست جمهوری میگوید: این نقص قانون است که متأسفانه اجازه و اختیار میدهد تا بیش از ۱۰۰۰ نفر در انتخابات ثبتنام کنند. اینها خوراک یک روزنامه و یک رسانه است تا آن را منتشر کنند. به رسانه ایراد نگیرید. ایراد از قانون است که اجازه میدهد آن فرد ثبتنام کند.
رسانهها در ایام ثبتنام کاندیداها تا زمان رسمی تبلیغات آنها پس از تأیید صلاحیت با توجه به الزامات قانونی و حرفهای لازم است تا معیارهایی را برای دروازهبانی اخبار در نظر بگیرند. سلطانی فر در گفتوگو با شفقنا رسانه دربارهی این معیارها میگوید: اگر رسانهها را دو دسته کنیم. یکی رسانههایی هستند که به صورت رسمی حق ورود به انتخابات را ندارند و از منابع رسمی استفاده میکنند. دسته دوم رسانههایی هستند که عمدتاً سمتوسو دارند، از منابع رسمی هم استفاده نمیکنند و تفکر و دیدگاه یک جناح را منتشر میکنند. این رسانهها تا قبل از انتخابات باید وظیفهشان گرمادهی به انتخابات و فضای انتخاباتی باشد. ضمن این که از کاندیداهای موردنظر خود حمایت میکنند ولی نباید شائبه تأثیرگذاری بر روندهای قانونی را مدنظر قرار دهند. البته بعد از اعلام نهایی نظر شورای نگهبان این رسانهها میتوانند به صورت رسمی وارد رقابتهای انتخاباتی شوند و طبیعی است با استفاده از شیوهها و تاکتیکهای مختلف و تکنیکهای خاصی سعی کنند افراد را مجاب به حمایت از کاندیداهای خود و نفی رأی دادن به کاندیداهای مخالف کنند.
اساساً سهم کاندیداهای جناح مقابل در رسانهها باید چگونه باشد؟ این مدرس ارتباطات پاسخ میدهد: نمیتوان توقع داشت رسانهها بیطرفانه عمل کنند. مخصوصاً رسانههایی که از بودجه دولتی استفاده نمیکنند. ولی رسانهها اگر زرنگ باشند و بتوانند مسیری را دنبال کنند تا مخاطب را به سمت و سویی سوق دهند که احساس شود بیطرف هستند، میتوانند در جذب مخاطبانشان بیشتر موفق باشند.
ثبتنام افراد ناشناس و غیرسیاسی در انتخابات ریاست جمهوری و سهم آنها از پوشش رسانهای یکی از مهمترین مباحث روزهای گذشته بود. فکر میکنید رویکرد رسانهها در مواجهه با این افراد چگونه باید باشد؟ سلطانیفر با انتقاد از قانون ثبتنام در انتخابات میگوید: این نقص قانون است که متأسفانه اجازه و اختیار میدهد تا بیش از ۱۰۰۰ نفر در انتخابات ثبتنام کنند. این یک فضاحت سیاسی است که هر کسی خود را در قد و قواره ریاست جمهوری، مقام دوم کشور قلمداد میکند. از بچه ۱۰ -۱۲ ساله گرفته تا پیرمرد ۸۰ ساله میخواهد وارد این بازی شود. وزارت کشور و قانونگذار باید یکبار برای همیشه جلوی این اتفاق را بگیرد و با سازوکارهای متعدد مسیری را طراحی کند که این فضاحت ادامه پیدا نکند. در این میان رسانهها به دلیل نداشتن خوراک و نیز غیرمعمول و متفاوت بودن حضور مردم که سبب ایجاد تنوع، تفریح و سرگرمی شده است؛ قاعدتاً به آن دامن میزنند. اگر رسانههای رسمی هم این کار را نکنند، خبرنگارهای حاضر در آنجا با دوربینهای خود این نوع حرکتهای تمسخرآمیز را به شبکههای اجتماعی سوق میدهند. این وظیفهی روزنامهنگار است که مطالب غیرمعمول را انعکاس دهد چون مطالب معمول را همه میگویند.
او ادامه میدهد: رسانههای رسمی این کار را میکنند. حال شما هر چه قدر بگویید این کار را نکنید، فایده ندارد. بهعنوانمثال این که یک فرد ۲۰۰ کیلویی میآید و میگوید اگر در اینجا یک کیلو بیشتر از من پیدا شد، به نفع او کنار میکشم؛ خوراک یک روزنامه و یک رسانه است تا این را منتشر کند. به رسانه ایراد نگیرید. ایراد از قانون است که اجازه میدهد آن فرد ثبتنام کند.
اگر رسانهها تحلیلیتر این موضوعات را پوشش دهند و صرفاً به خبر نپردازند، رویکرد بهتری نیست؟ سلطانیفر معتقد است رسانههای ما نمیتوانند اینگونه عمل کنند. رسانهای که چهار سال حرفی برای گفتن ندارد، الان بازار گرمی پیداکرده که میتواند با سیاستمدار، مردم، سیاست و ریاست جمهوری شوخی کند. از طرف دیگر متأسفانه به خاطر بسته بودن فضا اجازه نمیدهیم رسانههایمان در هر چیزی یا به صورت جدی یا با طنز به صورت متنوع و متفاوت برخورد کنند؛ الان که یک فضای ۵ روزه بازشده، چنین وضعیتی طبیعی است.
گاهی خبرنگاران و رسانهها به خاطر فضای پر تبوتاب زمان ثبتنام وزندهی مناسبی برای معرفی کاندیداها ندارند یا تابع اخبار دروغین رسانههای غیررسمی میشوند، چگونه میتوان این فضا را به نفع اخبار درست و دقیق کنترل کرد؟ او پاسخ میدهد: این یک شعار است. به هر حال این مسئله هم بخشی از این فضای پرآشوب شبکههای اجتماعی است که به این بسترها دامن میزنند. بنابراین مردم باید حواسشان باشد مطالب را از منابع رسمی بیشتر قبول کنند تا غیررسمی. خبرنگاران سیاسی باید زودتر، درستتر، قویتر، محکمتر و کاملتر از شبکههای اجتماعی اخبار را منتشر کنند تا مردم سراغ شبکههای اجتماعی نروند.