عینک گوگل

عینک گوگل از اوایل سال جاری میلادی تکمیل شده و اصلاحات پایانی بر روی آن انجام می شود و پیش بینی می شود تا پایان 2013 روانه بازار شود که البته قیمت آن هم حدود 1500 دلار خواهد بود که نسبت به کارایی های متعددی که دارد قیمت مناسبی است و خیلی گران‌تر از تبلت‌ها و تلفن‌های هوشمند جدید نیست.

به تازگی نیز سایت گوگل صفحه مجزایی به آدرس http://www.google.com/glass/start/ برای تبلیغ ویژگی های عینک گوگل طراحی کرده و اطلاعات کاملی را درباره تکنولوژی جدیدش در این صفحه ارائه می‌دهد.

عینک گوگل در واقع یک کامپیوتر بسیار باریک است که وزن آن کمتر از یک عینک آفتابی است و با یک باطری کار می کند که طول عمر باطری ۶ ساعت است اما گوگل قصد دارد آن را به یک روز افزایش دهد. این عینک بدون شیشه است و در واقع یکی از چشم‌های کاربر کاملا آزاد بوده و اطلاعات بر روی چشم دیگر ارسال می‌شود. یک دوربین در جلوی عینک وظیفه‌ عکس‌برداری و فیلم‌برداری از آنچه را که کاربر می‌بیند به عهده دارد. این دوربین به همراه صفحه نمایش، صفحه کنترل لمسی، باطری و سایر اجزا در یک سمت عینک قرار داشته و بقیه اجزای عینک را قاب آن تشکیل می‌دهد.
این دستگاه قابلیت ارتباط با اینترنت به صورت وایرلس را دارد. همچنین با اتصال به تلفن‌های هوشمند می‌توان از اینترنت آن‌ها بر روی عینک گوگل استفاده کرد. امکان استفاده از فناوری بلوتوث نیز در این عینک فراهم است.

انتقال صدا در این دستگاه نیز بدون وجود بلندگوهای پخش صدا صورت می‌گیرد. یک المنت در داخل عینک گوگل  وجود دارد که قاب عینک را به لرزه در می آورد و این لرزش از طریق قاب عینک به استخوان جمجمه کاربر منتقل می شود که رابط مناسبی برای رساندن صدا به گوش داخلی است.

ویژگی‌های عینک گوگل

وقتی کاربر عینک سایبری گوگل را بر چشم می‌زند، می‌تواند با همین عینک وب‌گردی کند، عکس و فیلم بگیرد، برنامه‌ پرواز هواپیماها و مسیر خطوط قطار را چک کند و در یک کلام زندگی دیجیتال را با این عینک تجربه کند.

با استفاده از این عینک به هر طرف که نگاه کنید می‌توانند عکس یا فیلم بگیرید و امکان ارسال پیام کوتاه، ایمیل و استفاده از شبکه‌های اجتماعی بر روی نمایشگر عینک را دارید. با این عینک می‌توان همان‌طور که کاربر راه می‌رود یا نشسته است فیلم تماشا کند، به شکل تصویری چت کند و با استفاده از جهت‌یاب عینک مسیر خود را پیدا کند.

عینک گوگل به نرم‌افزار ترجمه نیز مجهز است و کاربر می‌تواند در سفر جمله‌ای را به زبان خود بگوید و بلافاصله ترجمه آن به زبان کشور مقصد را دریافت کند. عینک گوگل به نرم‌افزاری از اطلاعات عمومی هم مجهز است و این اطلاعات عمومی به مرور تکمیل می‌شود.
بابک امیر پرویز که در حوزه لنزهای چشمی هوشمند تبحر ویژه دارد، استیو لی از بنیان‌گذاران و طراحان سرویس مکان‌یابی گوگل و سیاستین تران که در حوزه ساخت ماشین‌های بی‌سرنشین شهرت دارد از دست‌اندرکاران اصلی پروژه عینک گوگل هستند.

اما برخی ایرادها نیز از سوی برخی پزشکان به این فناوری نو که هنوز هم به بازار نیامده گرفته شده است. یکی از این ایرادها تماشای تصویر از فاصله بسیار نزدیک است که به نظر می رسد برای سلامت چشم مضر باشد و در طولانی مدت باعث بروز سردردهای عصبی شود.
گوگل پیش‌تراعلام کرده بود که آزمایش‌های متعددی صورت گرفته است تا عینک سایبری با استانداردهای لازم و ایمنی بالا برای سلامت کاربر طراحی شود.

سیر تحول و تکامل ژورنالیسم علی اکبر عبدالرشیدی توسط سیمای شرق منتشر می‌شود

روابط عمومی انتشارات سیمای شرق: کتاب «سیر تحول و تکامل ژورنالیسم» نوشته علی اکبر عبدالرشیدی با پیشگفتار پروفسور یحیی کمالی‌پور، توسط انتشارات سیمای شرق همزمان با برگزاری هفته روابط‌عمومی در اردیبهشت ماه 92 منتشر و رونمایی خواهد شد.

عبدالرشیدی در مورد جدیدترین اثر خود می‌گوید: گمان من بر اين است كه كار رسانه در جامعه ما با همه فزونها و كاستي‏هايي كه داشته است، از آغاز نخود نيم پزي بوده كه بايد برداشتي ناقص و خام از جوامع داراي رسانه‏هاي مترقي و فعال به شمارش آوريم. اگر اين فرض درست باشد، مي توان نتيجه گرفت كه به همين علت است كه در عصرها و دوره هاي مختلف و در جناحها و احزاب گوناگون، چه در زماني كه حاكم بوده اند و چه زماني كه در جبهه مخالف فعاليت داشتهاند برداشتهاي متفاوتي از كار در رسانه و كاركرد رسانه در جامعه ما وجود داشته و دارد.

وی در مورد تعبیر نخود نيم پز می‌گوید: منظورم اين است كه شايد ظاهر، شكل و ساختار رسانه در كشور ما شبيه هر رسانه ديگري در هر جامعه ديگر بوده است، اما در حاشيه آن به رغم برخي تلاشها بحث دروازه باني خبر، نحوه مقاله‏نويسي و تفسير‏نويسي، اخلاق رسانه، نحوه تحقيق و پژوهش براي تهيه خبر و گزارش، چگونگي پرهيز از دروغ گويي و انتشار اخبار مخدوش و مورد ترديد، حفط مرز راست و دروغ، ضرورت رعايت اصل صحت و دقت، حدود و خطوط قرمز در رسانه، رابطه رسانه با جامعه و دولتمردان، موارد قابل اعتراض در برخورد با رسانه، نحوه پيگيري اعتراضات و شكايات و بسياري موارد ديگر در همه اين سالها همچنان روي ميز بحث و گفتگو باقي مانده و گويا هيچ ساختار منسجم و تعريف شده پايداري كه مبنايي علمي يا تجربي داشته باشد، براي اين موارد تعريف نشده است.

این کارشناس، مجری مشهور ادامه می‌دهد: البته اين بدان معنا نيست كه "هيچ كاري" در اين زمينه ها نشده است. اتفاقاً كارهاي زيادي صورت گرفته و تعاريف مختلفي مطرح شده است. اما به نظر مي‏رسد كه هيچ انسجام و يكپارچگي پايداري در اين تعاريف وجود نداشته و ندارد، و الا اين بحث‏ها تا به حال تمام شده بود و تا به حال ادامه نمي يافت. در نتيجه، اين تعاريف و اين مختصات - هر چه بوده يا هست - هنوز مورد بحث و ابراز ترديد است و بايد اجماعي ملي بر سر اين موارد حاصل شود.

وی در مورد کتاب جدیدش می‌گوید: كتاب حاضر مجموعه اطلاعاتي است كه مسير تكامل سخت افزاري و نرم‏افزاري رسانه را تشريح مي كند و به شناخت روابط دروني و مناسبات رسانه‏ها  با ديگر نهاد‏هاي سياسي، اجتماعي و قضايي جوامع ديگر، به خصوص جوامع غربي كمك مي‏كند. اين اطلاعات به صورت پراكنده از اين سو و آن سو جمع‏آوري و تدوين شده و به تشخيص گردآورنده كه خود از ژورناليست‏هاي قديمي است و عملاً با مشكلات ناشي از اين نياز به درك و شناخت روبرو بوده است، به درك بيشتر خواننده از نحوه رفتار رسانه ها در غرب، به خصوص در ايالات متحده امريكا كه خاستگاه رسانه‏هاي جديد است، كمك فراوان مي كند.

 گفتنی است عبدالرشیدی روزنامه‌نگار، مترجم، نویسنده و خبرنگاری است که دردهه‌های۱۹۸۰ و۱۹۹۰ میلادی از سوی سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران خبرنگار حوزه اروپا، سازمان ملل متحد، جنبش عدم تعهد، اوپک و اتحادیه اروپا بوده است. علاوه بر آن وی اجرای بسیاری از مصاحبه‌های مهم با شخصیت‌های برجسته جهانی و همچنین انبوهی از برنامه‌های گفت‌وگومحور را در کارنامه دارد.

چرا ژورناليسم؟، تاريخچه، صنعت چاپ، رسانه‏هاي گروهي، مدیا، تلگراف، سينما، تلويزيون، رسانه و فرهنگ‏سازي، تبليغات غير‏مستقيم، قوانين ناظر بر فعاليت رسانه، ژورناليسم، مختصات ژورناليسم، تعريف ژورناليسم از نظر دولتها، منبع خبرو اطلاعات، انقلاب رسانه، آموزش ژورناليسم، اخلاق و معيارهاي ژورناليسم، كميسيون شكايات، بي طرفي، نظارت يا سانسور، منبع مالي رسانه، آزادي بيان، رابطه آزادي بيان با آزادي‏هاي ديگر، مخالفت با آزادي بيان، حق مالكيت، مونيتورينگ (رهگيري)، آزادي رسانه، بيان مجرمانه، انتشار اطلاعات نادرست، سانسور، سازمانهاي نظارتي رسانه‏ای، مظاهر ژورناليسم، روزنامه، اولين روزنامه، رسانه و انقلاب صنعت، خبرگزاري‏ها، خبرنگار خارجي، مجله، تأثير رنگ و طرح، هنر و رسانه، ژورناليسم راديويي و تلويزيوني، راديو، تلويزيون، تاريخچه ساخت تلويزيون، تلويزيونهاي پخش مستقيم، اينترنت، جامعه اطلاعاتي، انواع ژورناليست، خبرنگار، كانون خبري، ستوننويس، خبرگزار، مجري، ويژگي‏هاي مجري، تهيه‏كننده، كارگردان تلويزيوني، تدوينگر، ويراستار، دبير و سردبير، مفسر، تصوير‏بردار، صدا‏بردار، ابزار كار ژورناليست‏ها، حروفچيني ، عكس ، ميكروفون ، ضبط صوت، دوربين، ويدئو، اي.ان.جي، اس.ان.جي، ماهواره، تلويزيون ماهوارهاي، راديوي ماهواره‏اي ، رسانه‏ها و فناوري‏هاي جديد، مكاتب ژورناليسم، روزنامه‏نگاري تهاجمي،  ژورناليسم افراد سرشناس، شايعه پراكني، چورناليسم، درز كردن خبر، ژورناليسم تركيبي ، ژورناليسم پژوهشي، ژورناليسم نوين، ژورناليسم علمي، ژورناليسم اقتدار، ژورناليسم وبلاگ، شبكه اجتماعي، انواع ژورناليسم، ژورناليسم آزاد، ژورناليسم پژوهشي، ژورناليسم جهت‏دار، ژورناليسم جنگ و‏صلح ، ژورناليسم بازدارنده، ژورناليسم افشاگر ، مستند، ژورناليسم پنهان، قوانين و اخلاق حاكم بر ژورناليسم پنهان، ژورناليسم اجتماعي، ژورناليسم ورزشي، ژورناليسم مبني بر حدس و گمان، ژورناليسم عريان، ژورناليسم مشاركتي، پروپاگاند، پروپاگاند و كودكان، جنگ رواني، سكوهاي متفاوت جنگ‏رواني، فرهنگسازي، چهرهسازي، جنگ رسانه‏اي، ژورناليسم الكترونيكي، ژورناليسم تجاري، معروفترين ژورناليست‏هاي تاريخ، در رسانه‏هاي مكتوب، در شبکه هاي راديويي و تلويزيوني، جايزه پوليتزر، رسانه در هزاره سوم ميلادي، جملات قصار در باب ژورناليسم، اعلام و اصطلاحات و آلبوم عكس سرفصل مطالب این کتاب را شامل می‌شوند.

سیر تحول و تکامل ژورنالیسم در 212 صفحه، قطع وزیری، 1000تیراژ نسخه و 15 هزارتومان منتشر می‌شود.

گفتنی است در سال 92 هفته روابط‌عمومی برای نخستین بار در کشور (27 اردیبهشت لغایت 2 خردادماه) برگزار خواهد شد. برگزاری هشتمین همایش روابط‌عمومی الکترونیک و دومین کنفرانس روابط‌عمومی و صنعت از جمله برنامه‌های این هفته است.