رسانه ملی و روزنامه های دولتی از سو گیری انتخاباتی بپرهیزند
انتخابات و ترغیب مردم برای مشارکت سیاسی همواره یکی از مهم ترین عرصه هایی بوده است که برای رسانه ها اهمیت بسیار داشته و این رکن مهم دموکراسی باید در این برهه ی خاص عملکردی متفاوت تر از ایام معمولی داشته باشد.
دکتر "محمد سلطانی فر" در گفت و گو با قلم نیوز افزود: یکی از مهم ترین رسانه ها در ایام انتخابات رسانه ملی و روزنامه های دولتی هستند که طبق اصول حرفه ای باید از سوگیری سیاسی خودداری کرده و نوعی بی طرفی را در فعالیت های خبری خود رعایت کنند در غیر این صورت فعالیت های آنان بر روند انتخابات و افکار مردم اثر منفی می گذارد.
این روزنامه نگار با تاکید بر "محطاطانه عمل کردن رسانه های دولتی" در خصوص رسانه های جناحی و حزبی می گوید: اینگونه رسانه ها که در کشور ما غالبا روزنامه هستند و به صورت خصوصی، آزاد و حزبی اداره می شوند می توانند با رعایت چارچوب های اخلاق حرفه ای ژورنالیسم و با رفتن به سوی خط قرمز ها بدون عبور از آن ها نوعی هیجان و شور انتخاباتی ایجاد کنند که در نهایت برای روند انتخابات در کشور بسیار مفید است و حرکت هایی از این دست که رسانه های حزبی به سبب خصویت ماهوی قادر به انجام آن هستند می تواند رای های خاموش را وارد صحنه انتخابات کند.
این عضو هیات علمی دانشگاه در خصوص عملکرد رسانه ها و جلوگیری از ترویج شایعات گفت: این یک اصل است که "هر کجا که خبر نباشد شایعه وجود دارد" و این رسانه ها هستند که می توانند با انتشار اخبار صحیح از ترویج شایعات ناصحیح جلوگیری کنند اما از طرف دیگر باید به این نکته نیز توجه کرد که شایعه یکی از تاکتیک های پذیرفته شده علم ارتباطات است و همیشه هم به معنای ترویج پردازی و ایجاد فضای نا امن نیست و برای محک زدن رقیب ایجاد می شود.
سلطانی فر ادامه داد: رسانه ها در ایام انتخابات باید عملکرد متفاوت تری نسبت گذشته داشته باشند؛ از رسانه ها به عنوان اکسیژن دموکراسی تعبیر می شود و موقعیت آن ها در جامعه از بودن به عنوان یک رکن از ارکان دموکراسی فراتر رفته است و اگر رسانه ها در ایام انتخابات هم مثل گذشته عمل کنند یکی از مهم ترین رسالت های خود را که ایجاد شور و شوق انتخاباتی است را نتوانسته اند انجام دهند.