کتاب تازه: تاريخ تحليلي علم ارتباطات
کتاب «تاريخ تحليلي علم ارتباطات: رويكردي شرححال نگارانه» اثر پروفسور اورت ميچل راجرز با ترجمه دكتر غلامرضا آذري توسط نشر دانژه در دو مجلد به پیشخوان کتابفروشيها آمده است.
اين كتاب يكي از رايجترين كتابهاي درسي تاريخ و نظريه در حوزه پهنگستر علم ارتباطات دانشگاههاي دنياست و بيشتر مراكز علمي ـ آموزشي نيز آن نيز آن را به عنوان يكي از منابع درسي مرجع معرفي كردهاند.
نويسنده اين كتاب پروفسور اورت ميچل راجرز فقيد، يكي از مشهورترين و برجستهترين استادان ارتباطات جهان و از جمله پيروان ويلبر شرام در مكتب ارتباطي ايلينويز بود كه در زمينه شناخت ارتباطات و بافت علمي آن صاحب آثار قابل توجهي است. اين كتاب در سال 1997 با تمركز بر محور موضوعي تاريخ تحليلي علم ارتباطات به چاپ رسيد و تا امروز به دليل استنتاجي گوناگون مورد تاييد اساتيد و دانشپژوهان علم ارتباطات سراسر دنيا قرار گرفته است. رئوس مطالب آن نشان از انسجام، اعتبار علمي و جايگاه رفيع آن در ميان كتابهاي مشابه ديگر است.
از جمله مزيتهاي اين اثر، جامع بودن و طرح مباحث كليدي سرگذشت علم ارتباطات است كه آثار فارسيزبان تاليف شده در ايران، هرگز به آن نپرداختهاند. علاوهبراين، مباني فلسفي تاريخ انديشههاي ارتباطي در اين كتاب براي نخستينبار توصيف و تحليل شدهاند.
اين اثر، در بين ساير آثار جهاني به عنوان يك درسنامه شناخته شده است و بيش از 50 استاد ارتباطات و 30 دانشكده و دانشگاه ارتباطي معتبر جهان آن را تاييد كردهاند.
اورت ميچل راجرز در اين درسنامه از خاستگاه اروپايي متفكراني نظير داروين، ماركس و فرويد در حوزههاي آغازين علم ارتباطات تا ظهور مطالعه ارتباطات انساني به عنوان يك حوزه علمي برجسته، سرگذشت شورانگيزي را مرور ميكند. او تاريخ جامع مطالعات ارتباطي را مشحون از تحولات اجتماعي گوناگون ميپندارد و از طريق مصاحبههاي شفاهي ژرفانگر و اسناد پژوهشهاي متقن، روايت تاريخي مستندي را از داستان شكلگيري علم ارتباطات گزارش ميكند.
نويسنده در بخشها و فصول مختلف كتاب، پس از گزارش تحليلي از تلاش آغازگران اروپايي مطالعه ارتباطات، رشد و توسعه آن را در آمريكا و دست آخر حوزه وسيع ارتباطات در سطح جهان را مورد بررسي و كنكاش قرار ميدهد.
فصل يكم كتاب با عنوان «ويلبر لانگ شرام و بنيانگذاري مطالعات ارتباطي» به ديرينهشناسي تفاوت، تشابه و تمايز و ديگر و ديگر تلاشهاي كلاسيك مطالعه علم ارتباطات به دست ويلبر شرام ـ بنيانگذار مطالعات ارتباطي ـ و اقدامهاي تاثيرگذار او ميپردازد.
فصل دوم با عنوان «چارلز رابرت داروين و نظريه تكاملي» به تحليل و تبيين خدمتهاي مهم و زمينهساز اين دانشمند فقيد ميپردازد.
فصل سوم كتاب با عنوان «زيگموند فرويد و نظريه روانكاوي» به بررسي و توصيف كامل خدمتهاي كليدي اين دانشمند فقيد و روانپزشك اتريشيتبار ميپردازد.
فصل چهارم كتاب با عنوان «كارل ماركس و مكتب انتقادي» به تحليل و تشريح كامل خدمتهاي زمينهساز بنيانگذار نظريه انتقادي يعني كارل ماركس ـ فيلسوف سياسي و انقلابي آلماني ـ ميپردازد.
فصل پنجم با عنوان «مكتب شيكاگو و علم ارتباطات: فرازها و فرودها» به شرح و بسط دقيق، موجز و اساسي بنيانگذار اين مكتب و اعضاي كليدي آن ميپردازد.
فصل ششم با عنوان «هارولد دوايت لاسول و تحليل تبليغات سياسي» به تحليل، نقد و شرح كامل زندگي و آثار اين انديشمند ارتباطي ميپردازد.
فصل هفتم با عنوان «پاول فليكس لازارسفلد و تاثيرهاي ارتباط جمعي» به توصيف و تبيين كامل و مفصل زندگي و آثار اين انديشمند جامعهشناس و رياضيدان ارتباطي ميپردازد.
فصل هشتم كتاب با عنوان «كورت لوين و پويايي گروه» به تحليل و توصيف جامع زندگي، آثار و ديدگاههاي اين انديشمند ارتباطي ميپردازد.
فصل نهم كتاب با عنوان «كارل آيور هاولند و اقناع پژوهشي» به تحليل و تبيين خدمتهاي مهم و اساسي يكي از كليديترين انديشمندان ارتباطي ميپردازد.
فصل دهم كتاب با عنوان «نوربرت وينر و سيبرنتيك» به تحليل و توصيف روشمند زندگي و آثار نوربرت وينر يكي از بنيانگذاران كليدي نظريه ارتباطي ميپردازد.
فصل يازدهم كتاب با عنوان «كلود ايلوود شانون و نظريه اطلاعات» به تحليل و بررسي نظاممندزندگي، شرححال و آثار كلود شانون يكي از كلاسيكترين انديشمندان ارتباطي ميپردازد.
فصل دوازدهم كتاب با عنوان «ويلبر شرام و استقرار مطالعات ارتباطي» به آيندهنگري تمايز و تشابه تلاشهاي ماندگار و خدمتهاي كليدي شرام به مطالعه ارتباطات در آمريكا ميپردازد.
در پايان كتاب نيز يكصدوبيستويك چهره كليدي تاريخ مطالعات ارتباطي به صورت شرححالنگارانه اما مختصر معرفي شدهاند كه به تمام خوانندگان علاقهمند در زمينه فوق كمك خواهد كرد. در ادامه هم با گاهشمار تاريخ علم ارتباطات و رسانههاي جمعي جهان مواجه ميشويم كه براي پژوهندگان و محققان ارتباطي از جنبه رويدادشناسي در تحول مطالعات ارتباطي سودبخش خواهد بود.
تاريخ تحليلي علم ارتباطات توسط نشر دانژه در 938 صفحه و قيمت 140000 ریال براي اولينبار در شمارگان 1100 نسخه منتشر شده است.
اين كتاب را ميتوانيد در نمايشگاه بينالمللي كتاب از غرفه انتشارات دانژه واقع در شبستان مصلي، راهروي 10، غرفه 11 تهيه نماييد.