تـبـلـيـغـات اساماســي
تبليغات از طريق تلفن همراه فرصتهاي بسياري را براي شرکتهاي مختلف، در جهت تبليغات تجاري ويا تداوم ارتباط با مشتريان به وجود آورده است. تبليغ با استفاده از فناوري اطلاعات و ارتباطات مثل smsهم از نظر کمي ميتواند بسيار گسترش يابد و هم از نظر کيفي با سيستمهاي تعاملي اطلاع رساني ارتقاء مييابد.
نويسنده وبلاگ "مطالعات ارتباطي" است: امروزه مديران بازاريابي، smsرا به عنوان تکنولوژي نويني براي ارائه سرويس بهتر به مشتريان بهکار ميگيرند. در نتيجه اين تفکر، ارائه خدمات متنوع به مشتريان به سهولت مسير بوده و شرکت ميتواند با مشتريان بالفعل و بالقوه خود به راحتي ارتباط برقرار کند. اما اينکه توان بهکارگيري به عنوان يک رسانه تبليغاتي موثر را دارد يا خير، به شناخت دقيق مزايا و معايب آن از يک طرف و مقايسه آن با ساير رسانههاي تبليغات از طرف ديگر بستگي دارد تا از اين رهگذر امکان انتخاب و بهکارگيري صحيح آن فراهم آيد.
مهمترين مزاياي smsعبارتند از: دسترسي دائم؛ صاحبان تلفن همراه، اين وسيله را در اکثر اوقات شبانه روز و در اکثر اماکن همراه خود دارند. از اين رو شرکت ميتواند بهطور دائم ارتباط خود را با مخاطبان حفظ کند و در مواقع اضطراري، پيامهايي را به مخاطبان ارسال کند.
تعامل دو طرفه؛ با استفاده از تکنولوژي smsامکان تعامل دو طرفه بين فرستنده و گيرنده پيام به وجود خواهد آمد. بر اين اساس امکان پيگيري و اندازهگيري نتايج حاصل از عملکرد بازاريابي شرکت را به وجود خواهد آورد.
ارسال فوري پيام؛ بسياري از مواقع براي شرکت اين الزام به وجود ميآيد که پيامي را در آن لحظه به اطلاع مخاطبان برساند.sms اين قابليت را دارد که از آن براي ارسال فوري پيام استفاده کرد.
سطح پوشش بالا و فراواني رويت؛ باتوجه به استفاده تعداد زيادي از افراد جامعه از تلفن همراه، اين تکنولوژي از سطح پوشش بالا برخوردار است. بهرغم اينکه برخي ديگر از رسانههاي تبليغاتي از اين ويژگي برخوردارند، اما بايد در مورد smsعنوان کرد که علاوه بر دسترسي بالا، ارسالکننده پيام از تعداد افراد دريافت کننده پيام اطمينان دارد، در حالي که پخش پيامهاي تبليغاتي در مورد تلويزيون يا راديو اطمينان از رويت بالا را به همراه ندارد. هر چند که قابل قبول است که صفت فراواني رويت بر رسانههاي بي نظير تلويزيون يا راديو نيز حمل شود.
خوانده شدن پيام؛ مردم ماهيتا علاقه دارند پيامهاي رسيده را بخوانند. برعکس ايميلهاي ناخواسته را به راحتي حذف ميکنند. به تعبيري پيام ارسالي شرکت در اکثر مواقع خوانده ميشود.
اين تکنولوژي نظير هر رسانه تبليغاتي ديگر ضمن بهرهمندي از مزاياي خاص از معايبي نيز برخوردار است که عبارتند از: واکنش نا مناسب افراد؛ افراد گاه نسبت به smsهاي ناخواسته از خود واکنش نشان ميدهند. اينگونه smsها به مرور موجب ميشود تا افراد واکنشي نظير بيتفاوتي، ناراحتي، عصبانيت و... از خود بروز دهند.
محدوديت تعداد حروف؛ پيام ارسالي شرکت ميبايست حداکثر ١٦٠کاراکتر يا حرف را شامل شود. اما پيشبيني ميشود با پيشرفت سريع تکنولوژي اين محدوديت به مرور برطرف شود.
نگراني از پاسخگويي؛ افراد نسبت به پاسخگويي به smsهاي ناشناخته به دليل افزايش پيامهاي کلاه بردارانه بسيار محتاط عمل ميکنند و به همين دليل کارشناسان اعتقاد دارند که فرستنده پيام بايد در پيام ارسالي به درستي خود را معرفي کند.
محيط ناامن؛ ممکن است پيام ارسالي به گيرنده نرسد ودر بين راه عمدا يا سهوا توسط فرد ديگر دريافت شود که توصيه ميشود از اين وسيله براي ارسال اطلاعات محرمانه استفاده نشود.
با توجه به آنچه گفته شد، ميتوان به اين نتيجه رسيد که هيچ فعاليتي در حال حاضر بدون بهرهگيري از خدمات ارتباطي بهرهوري نخواهد داشت. تبليغات الکترونيکي مهم ترين و بارز ترين تفاوت بين دنياي امروز و دنياي ديروز است. تبليغات از طريق smsقادر است در کليه زمينههاي تبليغاتي با روش مدرن، کم هزينه و اثر بخش وظايف مختلف خود را انجام دهد.
راه رسيدن به بينش و تخصص در عصر حاضر، فناوري اطلاعات و ارتباطات است.