با در نظر گرفتن سرعت بالای حرکت اقتصاد چین، تنها منطقی به نظر می رسد که انتظار داشت میزبانی بازی های المپیک در ماه اوتچین را گامی دیگر به جلو ببرد.

هزاران توریست برای دیدن مسابقات از نزدیک به این کشور و شهر پکن سرازیر خواهند شد.

هتل ها پرخواهند بود و پول فراوانی صرف خرید بلیط، کالاهای مصرفی و سوغاتی خواهد شد.

کارشناسان همچنین پیش بینی می کنند که بازی های المپیک بتواند حرکت دیگر بخشهای اقتصاد این کشور از جمله توریسم، فرهنگ، ورزش و نمایشگاه ها را نیز تندتر کند.

توریسم

چن جیان دبیرکل سازمان تحقیقات اقتصادی المپیک پکن پیش بینی می کند که تاثیر مثبت بازی ها بر صنعت گردشگری این کشور به مدت 10 سال ادامه داشته باشد.

سازمان او پیش بینی می کند 600 هزار خارجی برای دیدن بازی ها به پایتخت این کشور سفر کنند.

همچنین انتظار می رود در کل سال حدود 4.5 میلیون توریست خارجی به پکن سفر کنند و مبلغی بین 4.8 تا 4.9 میلیارد دلار در این شهر صرف نمایند.

اما در برابر موارد موفقی همچون سئول (پیتخت کره جنوبی) که کالاهای کره ای را جهانی ساخت، یا بارسلونا که وجهه خود را در بازار گردشگری به میزان قابل توجهی بالا برد، موارد اخیر سیدنی و آتن را نیز نباید از خاطر برد که پس از المپیک، سرعت تحولات اقتصادی در این شهرها کم شد.

هزاران توریست برای دیدن بازی ها روانه پکن خواهند شد

تیم باروز، سردبیر مجله ماهیانه چاینا اکونومیک ریویو (China Economic Review) که در شانگهای منتشر می شود، معتقد است شرایط پکن بینابین این دو مورد خواهد بود.

او می گوید: "میزان وابستگی اقتصاد چین به المپیک بسیار کم است و شرایط به بازی های آتلانتا در سال 1996 شباهت دارد."

اما او می افزاید: "ملاحظات دیگری هم وجود دارند."

"شرکتهای چینی زیادی هستند که دو سال قبل کسی به فکر سرمایه گذاری بر روی مارک و نام تجاری آنها نبود اما الان اینطور نیست."

امیدواری به تقویت مارک تجاری

شرکت تولید کامپیوتر لنووو (Lenovo) و دیگر نامهای تجاری عمده المپیک را راهی برای مطرح کردن نام خود در چین و خارج می دانند.

لنووو تنها شرکت چینی است که از شرکای تجاری عمده المپیک 2008 محسوب می شود و این بازی ها به این شرکت موقعیت می دهد که نام خود را مقابل چشم مردم سرتاسر جهان قرار دهد.

تولید کنندگان وسائل ورزشی می توانند پس از بازی ها محدوده فعالیت های خود را گسترش دهند

مارک های تجاری دیگر نیز که در تلاشند میزان فروش خود در چین را افزایش دهند، سرمایه زیادی صرف خواهند کرد تا نام آنها به نحوی در ارتباط با المپیک مطرح شود.

بزرگترین شرکت های تولید محصولات لبنیاتی چین مبلغ یک میلیارد یوان صرف بازاریابی در المپیک کرده اند تا مردم را به خوردن ماست و دیگر محصولاتشان وا دارند.

آقای باروز می گوید: "اگر تقاضا برای بلیط را در نظر بگیرید، مردم علاقه بسیار زیادی نشان می دهند اما اینکه این موضوع به درآمد بالای شرکتهایی که خود را به المپیک منتسب کرده اند منجر شود، مشخص نیست."

در این بین تولید کنندگان ابزار و ادوات ورزشی از شرکتهایی هستند که بیشترین سود را خواهند برد.

در کنار غولهایی همچون آدیداس و نایک، شرکت لی نینگ تولید کننده عمده وسائل ورزشی هم به دنبال بالا بردن فروش خود است.

با این حال آقای باروز تاکید می کند که فروش کالاهای مربوط به بازی ها، مثل تی شرت، نشان المپیک یا دیگر سوغاتی ها تاثیر اندکی بر اقتصاد بزرگ چین خواهد داشت.

"نزول اندک"

تحلیلگران متوجه شده اند که در دوره های قبلی المپیک، پس از مسابقات اقتصاد به اندازه ای اندک دچار رکود می شود.

امکان جبران هرگونه کاهش در عملکرد اقتصادی شهر پکن توسط دیگر نقاط چین وجود دارد

دلیل این است که پیش از المپیک، افزایش سرمایه گذاری باعث افزایش درآمدها و مصرف خواهد شدو پس از آن معمولا میزان سرمایه گذاری و در نتیجه مصرف، به میزان قابل توجهی کاهش می یابد.

با این حال با در نظر گرفتن حجم بالای اقتصاد چین، چنین تاثیری باعث ایجاد مشکل در این کشور نخواهد شد.

مسئله دیگر نگهداری از ورزشگاه ها و تاسیساتی است که پس از المپیک چندان مورد استفاده قرار نخواهند گرفت.

آقای باروز می گوید: "پکن هزینه زیادی صرف زیرساختارها و دیگر تاسیسات کرده است، اما سوال این است که آیا این تاسیسات پس از پایان بازی ها هم مورد استفاده قرار خواهند گرفت؟"

"مردم از سیستم حمل و نقل و خطوط جدید مترو استفاده می کنند، اما صنعت هتل داری شاهد نزولی اندک خواهد بود، گرچه هتل های زنجیره ای می گویند می توانند این فشار را تحمل کنند."

"رشد در اقتصاد کلان"

تیم باروز، سردبیر مجله ماهیانه چاینا اکونومیک ریویو می گوید:"همه درباره عملکرد اقتصادی کشور در فصل چهارم سال صحبت می کنند."

"سود شرکتهای بزرگ در حال پایین آمدن است. در سال قبل همه از درآمد کلان خبر دادند چون در گذشته شرکتها در بازار بورس سرمایه گذاری می کردند و این کار سود خوبی دربر داشت."

سرماه گذاران چینی منتظر انتشار آمار و ارقام عملکرد شرکتها پس از المپیک هستند

"اما امسال درآمد به اندازه سال قبل نخواهد بود."

"سود شرکت ها ی داخلی و خارجی به همان اندازه به رشد کلان اقتصادی وابستگی دارد که به میزبانی یک رویداد بزرگ ورزشی."

در همین حال سازمان تحقیقات اقتصادی المپیک پکن امیدوار است این بازی ها باعث تقویت بخش خدمات در چین شود که در حال حاضر 30 درصد تولید نانخالص ملی این کشور را تشکیل می دهد، در حالی که در کشورهای توسعه یافته این رقم بین 65-75 درصد است.

کارشناسان این سازمان معتقدند قدرت گرفتن بخش خدمات می تواند موقعیت های شغلی بیشتری ایجاد کند و سطح زندگی در چین را بالا ببرد.